Tatranské informačné kancelárie Starý Smokovec 052/442 34 40 Tatranská Lomnica 052/446 81 19 Informácie

Top udalosti

CVIČENIE PRE ZDRAVIE

VESELÉ SMOKOVECKÉ TRHY

Tatranský ľadový dóm

Putovanie za históriou tatranských osád

Kaviareň a čajovňa u Vlka

Nová horolezecká cesta Človečina pri Popradskom plese – podrobný opis!

• 10.09.2021

Vysoké Tatry, 10.09.2021

Jednou z nových horolezeckých ciest vytvorených v rámci Horolezeckého manifestu Ta33 je aj cesta na Človečinu vedúca na hrebeň Popradských zubov. Výstup má celkové prevýšenie 1 100 metrov. Prístup k nemu vedie málo navštevovanou, ale o to čarovnejšou Dračou dolinkou. Horolezcov čaká deväť lanových dĺžok v obrovských platniach východnej steny v stupni V+ a následne zubatý hrebeň, ktorý ich dovedie až do Dolinky pod Váhou. Takáto komplexná veľhorská túra s prechodom hrebeňa, celá odistená vŕtanými skobami, je vo Vysokých Tatrách prvá a jediná svojho druhu. Teraz vám ponúkame podrobný opis tejto novej cesty!

Nástup do cesty je vo východnej stene Popradských zubov medzi výstupom Neumann – Mátray z roku 1971 a výstupom Gálfy – Rybanský z roku 1959.

Materiál: lano 60m, 9x expres, 3x friend (mikro, mini, midi), 2x slučka 180 cm na hrebeň

1.dĺžka, kl. V+, 39m, B4

Stena v spodnej časti vytvára tri vertikálne hrany vysoké približne 15 metrov. Nastupujeme priamo prostrednou z nich. B1 a B2 sú dobre viditeľné zo zeme. Úsek pri B2 predstavuje pre lezcov nižšej postavy (cca menej ako 175 cm) obtiažnosť VI-. Ľahšou alternatívou (IV+) je nástup zľava od hrany po skalnatej rampe, s vynechaním B1 a B2. Priamy nástup po hrane má ale svoje čaro. Ak to nie je nevyhnutné, netreba ho vynechať.

Hrana sa nad B2 končí policou, z ktorej pokračujeme stienkou B3 (V+). Nad stienkou B4 terén stratí strmosť a vedie trávami okolo voľného balvanu ku stienke pod previsom, kde je komfortný štand s vešiakom na batoh. V tomto záverečnom úseku sa prvolezec stratí z dohľadu. Je tu dobré dávať pozor na voľné kamene v tráve.

Štand 2 je od Š1 pri pozornom pohľade vidno vpravo hore nad nami.

2.dĺžka, kl. V+, 34m, B6

Priamo platňou (V+) B1 a B2 na veľkú terasu, predelenú skalnými „schodmi“ (III+). Odtiaľ je vidno B3 a B4, ktoré naznačujú smer traverzu popod previs. Lezieme ním doprava hore (V+). Za previsom pokračujeme stienkou bohatou na chyty (F) priamo hore (V) B5 a B6. Štand je na mikrobalkóniku s vklineným kameňom pri nohách. Je to dôverný štand, tretí lezec na ňom nie je príliš vítaný.

Ľahšou alternatívou (IV+) je oblezenie úvodnej platne a následného traverzu sprava po vlastnom istení.

Z Š1 istiaci nevidí prvolezca v traverze .Tretí štand nie je z Š2 vidno.

Do B2 a B3 sa zídu dlhé expresky alebo slučky. Záverečná časť druhej dĺžky môže byť po výdatných dažďoch mokrá.

3.dĺžka, kl. V+, 31m, B5

Od štandu šikmo hore doľava  B1 a potom priamo hore B2 (V). Od B3 pokračujeme stále priamo skalným pilierikom medzi trávami (IV+) cez B4. Nad B5 doľava na štand na trávnatej polici.

Štvrtý štand je od Š3 pri pozornom pohľade vidno priamo nad nami. Prvolezec sa po odlezení z B2 stratí z dohľadu.

4.dĺžka, kl. V+, 33m, B6

Od tretieho štandu vidíme líniu borhákov vedúcu prostriedkom obrovskej platne. Ňou vedie výstup. Najprv ľahšie (IV+), až po B2 potom začína kompaktná ničím neprerušená platňa a aj radosť B3 až B6 (V+). Štand je na veľkej pohodlnej polici s vešiakom na batoh.

Lezci na seba celý čas vidia. Piaty štand je z Š4 vidno priamo nad nami.

5.dĺžka, kl. V, 24m, B6

Pokračujeme stredom platne až na štand pre dvoch.

Lezci na seba celý čas vidia. Šiesty štand nie je z Š5 viditeľný.

6.dĺžka, kl. V+, 36m, B9

Najprv rampou doprava B1, potom priamo hore B2 a B3. Za B4 mierne šikmo doľava hore až po B7. Odtiaľ zase mierne doprava ľahšie (IV+) na štand na veľkej polici s vešiakom na batoh.

Lezci na seba vidia až po samotný odlez na štand. Siedmy štand je od Š6 pri pozornom pohľade vidno vpravo hore nad nami.

7.dĺžka, kl. V+, 35m, B7

Zo štandu štyri metre na veľkú trávnatú policu. Odtiaľ do steny prerušovanej šikmými trávnatými poličkami, ktoré vidno aj od Dračieho plesa. Lezieme až po B7 stále hore a mierne doprava. Nad B7 traverz doľava na nie veľmi pohodlný štand.

Táto dĺžka môže byť nepríjemná, ak sú trávnaté poličky mokré. Variant bez tráv je za VI-.

Lezci na seba celý čas vidia. Štand číslo osem nie je zo Š7 viditeľný.

8.dĺžka, kl. II, 25m, B2

Priamo hore 7 metrov ku B1 a potom pokračujeme strmou trávnatou policou B2 až na štand.

Lezci na seba vidia. Štand číslo osem nie je z Š7 evidentný.

Do dĺžok 8 a 9 ako aj na celé pokračovanie hrebeňom sú vhodnejšie nástupové topánky.

9.dĺžka, kl. II, 40m, N2

Pokračujeme strmou trávnatou policou 15 metrov ku dvom štandovým nitom (pozostatky z prvovýstupu) a ďalších 15 metrov na hrebeň. Z hrebeňa je to 10 metrov na vrchol Zadného popradského zuba.

Pokračovanie hrebeňom, kl. II/III

Najprv dole do sedielka a potom výraznou policou v západnej stene (Žabia dolinka) vežičky oddeľujúcej nás od Zadnej popradskej lávky.  Polica je dobre viditeľná z vrcholu Zadného popradského zuba. Od Zadnej popradskej lávky na vrchol Veľkej Kôpky 2354 m n. m. Z vrcholu Kôpky najprv západnou stenou (Žabia dolina) systémom kaskád a políc (II) do štrbiny v hrebeni. Tu prejdeme na východnú stranu (Dračia dolina) a neskôr na samotný hrebeň. Neprehliadneme odbočku vedúcu západným smerom (Žabia dolina) po skalnej polici (I) a na jej konci sa zvrtneme takmer o 180 stupňov. Pokračujeme (CH) severovýchodným smerom sutinovou rampou k snehovému poľu do Kotlinky pod Váhou. Tu sa napojíme na červenú turistickú značku.

Cesta sa dá liezť až vrchol Zadného Popradského zuba „naľahko“ a zlaniť na nástup.