Top udalosti

Tatranský ľadový dóm

Viliam Pirchala – Grafika

Múzeum kinematografie a fotografie

Kalvária na Peknú vyhliadku

Reklama a vizuálny smog vo Vysokých Tatrách s mapou!

  • 16.02.2021

1101! To je počet fotiek, ktoré sme ako tím počas prvého februárového týždňa urobili na území mesta Vysoké Tatry. Sú to fotky, ktoré nie sú vhodné do turistických sprievodcov či na marketingové účely. Napriek tomu zachycujú vizuály, ktoré majú obrovský vplyv na to, ako sa návštevník či domáci obyvateľ cíti po vystúpení z auta, autobusu či električky. Ide nielen o prvý dojem. Jedná sa o všetky možné druhy reklamy, označenia prevádzok či zákazov vstupu. Zachytili sme ich na fotkách, umiestnili do mapy a každej priradili jednu zo 4 kategórií:

  • Informačné panely
    • informačne prínosné pre návštevníkov, nekomerčné
  • Reklama na prevádzku
    • reklama v rôznej forme, vrátane samostatných smeroviek na jedinú prevádzku
  • Navigačný systém (vrátane dopravných značiek a tabúľ)
    • chodníkový informačný systém, vrátane dopravných značiek (hnedé tabule)
  • Ostatné
    • ostatné, nezatriedené

Zistili sme, že kategorizácia je celkom náročná, nakoľko vo Vysokých Tatrách je riadne veľa druhov vizuálneho označenia prevádzok či navigačného systému. Zvolili sme úplne základnú kategorizáciu, no ani pri nej si nie sme úplne istí niektorými zaradeniami. Cieľom našej čiastkovej aktivity však bolo dať dokopy základné dáta, teda fotografie s ich umiestnením tak, aby mohli slúžiť následným analýzam. Dáta sú dostupné aj v csvjson formáte pripravené na ďalšie spracovanie či už pre samosprávu alebo oblastnú organizáciu cestovného ruchu. Sú však k dispozícii aj každému, kto by sa chcel realizovať a na ich základe priniesť konštruktívne nápady.

Ideálnym cieľom je nielen analýza, ale najmä stanovenie ako by malo vyzerať označovanie prevádzok a chodníkový informačný systém, akýsi manuál dobrej reklamy. Toto je však už doménou architektov a grafických dizajnérov. V každom prípade sa prikláňame k názoru iniciatívy Reč mesta: „Dobrá reklama vo verejnom priestore je efektívna, pomáha zákazníkovi orientovať sa, no zároveň je v súlade s prostredím a neurčuje jeho charakter.“ Rozumieme, že každá prevádzka chce byť videná, ale vizuálny chaos nie je dobrým riešením a na zákazníka pôsobí skôr demotivujúco. Vzhľadom na polohu v národnom parku by sme k tomuto mali byť ešte viac vnímaví. Návštevník je hladný po informáciách, či už komerčných (kde sa môže najesť či ubytovať) ale aj nekomerčných (kde je východisko na túry). Je však na nás, aby sme mu tieto informácie naservírovali tak, aby sme ho nemiatli a zároveň nasmerovali kam potrebujeme. Zvládneme to spoločne ako destinácia?


Z mapovania v teréne Vám prinášame pár zaujímavostí, ktoré nás ako laikov zaujali:

  • Relatívne veľký počet neaktuálnych či prázdnych tabúľ/konštrukcií
  • Často veľa reklám na malých plochách
  • Viacero reklám/smeroviek na jednu a tú istú prevádzku

Interaktívnu mapu s fotkami nájdete nižšie, ku každej fotke je možné pridať komentár alebo ohodnotiť hviezdičkami. Budeme radi ak vyjadríte svoj názor aj takýmto spôsobom.


Váš tím Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry a Tatranských informačných kancelárií