Tatranské informačné kancelárie Starý Smokovec 052/442 34 40 Tatranská Lomnica 052/446 81 19 Informácie

Top udalosti

CVIČENIE PRE ZDRAVIE

VESELÉ SMOKOVECKÉ TRHY

Kaviareň a čajovňa u Vlka

Múzeum kinematografie a fotografie

Kalvária na Peknú vyhliadku

Nové švajčiarske hybridné jednotky už smerujú na trate TEŽ!

nova elektricka zubacka jazda
  • 13.12.2021

Vysoké Tatry budú zdobiť moderné „električkozubačky“. Na tatranskú elektrickú železnicu (TEŽ) budú od pondelka 13. 12. 2021 postupne nasadené prvé dve z piatich úplne nových hybridných vozidiel Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktoré doplnia súčasnú flotilu.

Švajčiarsky výrobca Stadler začal vozidlá pre ZSSK vyrábať v roku 2020. S ich zaradením do prevádzky však národný dopravca musel počkať na ukončenie technicko-bezpečnostných skúšok a skúšok kompatibility s infraštruktúrou a celý proces sa aj kvôli pandémii koronavírusu a tiež omeškanej rekonštrukcii trate zľahka natiahol. Aktuálne je ZSSK dodaných všetkých päť ozubnicových elektrických jednotiek (OEJ) spolu s multifunkčným rušňom a pluhom.

Už dnes ráno o 7:17 vyrazila zo stanice Poprad-Tatry TEŽ s prvými cestujúcimi na palube prvá zubačka Stredohrot (vlak Os 8208), ktorá smerovala do Tatranskej Lomnice s príchodom o 8:06. Následne druhou zubačkou (Os 8110) s názvom Kostolík, ktorá vyrazila zo stanice Poprad-Tatry TEŽ o 8:17 a na Štrbské Pleso prišla o 9:31, sa za účasti novinárov previezol aj podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku prevádzky ZSSK Ján Lukáč spoločne so starostom obce Štrba Michalom Sýkorom.

Vďaka svojmu hybridnému pohonu môžu vozidlá jazdiť ako na klasickej trati TEŽ (Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad/Tatranská Lomnica), tak aj na ozubnicovej trati OŽ (Štrba – Štrbské Pleso). Prevádzka na ozubnicovej trati je plánovaná v horizonte niekoľkých týždňov, hneď ako bude dokončený ich schvaľovací proces. Podľa doterajších plánov by mali moderné vozidlá nahradiť legendárne „zubačky“ na OŽ začiatkom budúceho roka. V prvých týždňoch prevádzky budú jednotky na TEŽ jazdiť v jednočlennom radení. Schválenie dvojitého radenia je naplánované súčasne s ozubnicovým schválením. Po ich nasadení aj na ozubnicovej železnici poskytnú komfortné cestovanie na úrovni 21. storočia bezmála 3,5 milióna cestujúcim ročne (predkoronový údaj).

„K národnému parku prirodzene patrí ekologická doprava, o ktorú sa zaslúžia aj nové švajčiarske súpravy. Po otvorení ozubnicovej železnice výrazne odbremenia tatranskú kapacitu praskajúcu vo švíkoch, citeľne zvýšia úroveň a kultúru cestovania, turistom a pravidelným pendlerom poskytnú úplne nový zážitok z cestovania. Dúfam, že na ozubnici sa z nich budeme môcť tešiť čoskoro,“ uviedol Roman Koreň, predseda predstavenstva ZSSK.

Prvé dve zubačky budú radené nasledovne:

  • Stredohrot (vozidlo 495.952) bude nasadený na vozbu vlakov v úseku Poprad – Starý Smokovec – Tatranská Lomnica. Prvý vlak z Popradu bude Os 8208 (Poprad-Tatry TEŽ 7:17 – Tatranská Lomnica TEŽ 8:06) a posledný vlak bude Os 8129 (Tatranská Lomnica TEŽ 18:14 – Poprad-Tatry TEŽ 19:06), ktorý celý deň bude jazdiť na vlakoch Starý Smokovec – Tatranská Lomnica.
  • Kostolík (vozidlo 495.953) bude jazdiť v úseku Poprad – Štrbské Pleso a bude nasadený na vlaky Os 8110 (Poprad-Tatry TEŽ 8:17 – Štrbské Pleso 9:31), Os 8113 (Štrbské Pleso 10:00 – Poprad-Tatry TEŽ 11:06), Os 8118 (Poprad-Tatry TEŽ 12:17 – Štrbské Pleso 13:31) a Os 8123 (Štrbské Pleso 15:00 – Poprad-Tatry TEŽ 16:06).

 Cez víkend budú vozidla nasadzované prioritne na vlaky, kde nie je požiadavka na posilu:

  • Os 8104 (Poprad-Tatry TEŽ 5:52 – Štrbské Pleso 6:59),
  • Os 8107 (Štrbské Pleso 7:11 – Poprad-Tatry TEŽ 08:12),
  • Os 8162 (Poprad-Tatry 9:52 – Štrbské Pleso 10:59),
  • Os 8117 (Štrbské Pleso 12:00 – Poprad-Tatry TEŽ 13:06),
  • Os 8166 (Poprad-Tatry TEŽ 14:52 – Štrbské Pleso 16:01),
  • Os 8127 (Štrbské Pleso 17:00 – Poprad-Tatry TEŽ 18:06),
  • Os 8132 (Poprad-Tatry TEŽ 19:17 – Štrbské Pleso 20:31),
  • Os 8135 (Štrbské Pleso 21:00 – Poprad-Tatry TEŽ 22:06),
  • Os 8208 (Poprad-Tatry TEŽ 07:17 – Tatranská Lomnica TEŽ 08:06),
  • Os 8129 (Tatranská Lomnica TEŽ 18:14 – Poprad-Tatry TEŽ 19:06)

Zároveň dnešným dňom sa spúšťa v týchto vozidlách predaj cestovných lístkov pre cestujúcu verejnosť, a to využitím mobilných automatov umiestnených vo vlakoch na tratiach TEŽ a OŽ (elektrické jednotky 495). Vo vozidlách bude celkovo nainštalovaných 10 ks mobilných automatov (MA) na predaj cestovných lístkov, pričom v každom vozidle budú cestujúcej verejnosti k dispozícii dva MA. Platba za cestovné lístky je možná iba bezhotovostným spôsobom, t.j. platobnou kartou. V MA je v predaji 24-hodinový časový sieťový cestovný lístok TEŽ obyčajný (4 €/osoba) platný pre oblasť TEŽ/OŽ a 24-hodinový cestovný lístok na bicykel a batožinu (2,50 €/kus) platný pre oblasť TEŽ/OŽ. Predaj cestovných lístkov priamo vo vlaku zabezpečujeme ako doplnkovú službu cestujúcej verejnosti, prednostne odporúčame nákup cestovného lístka online, ešte pred nástupom do vlaku.

Jednotky s maximálnou adhéznou rýchlosťou 80 km/h svojimi parametrami spĺňajú všetky požiadavky pre bezpečnú prevádzku na úzkorozchodných a ozubnicových tratiach, každá z nich ponúka 91 miest na sedenie, 2 miesta pre invalidné vozíky, multifunkčné časti pre bicykle a detské kočíky. Vybavené sú modernými bezpečnostnými a informačnými systémami, kamerovým systémom a systémom na anonymné počítanie cestujúcich. Samozrejmosťou je klimatizácia, elektrické zásuvky či wi-fi pripojenie na internet. Vozne majú protišmykovú podlahu, bezbariérový vstup a vyčlenené priestory pre imobilných cestujúcich. Mená nesú po piatich málo známych tatranských štítoch – Bradavica, Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká. 

Projekt v hodnote 38,8 milióna eur je z najväčšej časti financovaný z Kohézneho fondu EÚ, ďalej zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov ZSSK.

Nové švajčiarske vlaky prevádzkované na TEŽ doplnia jej súčasnú flotilu – 15 elektrických jednotiek radu 425 s rokom výroby 2000 – 2006, ktorých obnovu plánuje národný dopravca vykonať formou modernizácie. V jednotkách sa domontuje klimatizácia, vymenia sa sedadlá, dodá sa nový riadiaci systém a tiež nový informačný systém s LCD displejmi. Prvé modernizované vozidlá by sa na trať TEŽ mali dostať koncom roku 2022 s predpokladaným ukončením modernizácie všetkých 15 ks do novembra 2023.

O projekte:

5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň à projekt EÚ + vlastné zdroje

  • celkový objem: 38,8 milióna eur
  • dodanie: január 2021 – december 2021
  • nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)

Zdroj: Železničná spološnosť Slovensko, a.s.